Dubnický Folklórny Festival – Dubnica (Słowacja)

Słowacja, Dubnica, Dubnický Folklórny Festival, 27-29 sierpnia 2021

Tegoroczny wyjazd na Słowacje rozpoczęliśmy zgrupowaniem kondycyjnym, które trwało trzy dni. W trakcie zgrupowania doskonaliliśmy nasze umiejętności, aby jak najlepiej zaprezentować się na Festiwalu Folklorystycznym w Dubnicy. Wyjazd rozpoczęliśmy w piątek 27 sierpnia. W godzinach porannych wyruszyliśmy w drogę na czwarty w tym roku festiwal taneczny. Podczas drogi mieliśmy okazję przekroczyć dwie międzynarodowe granice.

Na miejsce dojechaliśmy w godzinach popołudniowych. Udało nam się zwiedzić okolice i spróbować lokalnej kuchni. Sobota była dla nas najbardziej intensywnym dniem, który rozpoczął się bardzo wcześnie. Tego dnia daliśmy dwa koncerty. Pierwszy z nich miał miejsce na terenie ruin prawdziwego zamku. Zamek Beckov pochodzi z XIII w. Na terenie jego dziedzińca mieliśmy zaszczyt dać krótki koncert.

Na scenie zaprezentowaliśmy suitę rzeszowską i solówki: krakowską i łowicką w wykonaniu dwóch par solowych (Paulina Łatka, Daniel Rożko, Aneta Kozłowska, Dominik Turczyński). Występ spotkał się z gromkimi brawami, a oklaskiwał go m.in. ambasador Polski na Słowacji. W ruinach zamku można było nie tylko obejrzeć występy zespołów folklorystycznych, ale również obejrzeć pokaz sokolnictwa. W całym pokazie można było zobaczyć 7 tresowanych sokołów wykonujących rozmaite sztuczki. Mogliśmy również zobaczyć jak w czasach świetności zamku wykonywano broń i rozmaite części biżuterii w pracowni prawdziwego kowala!

Po skończonym koncercie i odpoczynku wyruszyliśmy w dalszą drogę na kolejny koncert, który z kolei odbywał się na terenie osiemnastowiecznego dworu. Na dziedzińcu postawiono scenę, na której zaprezentowało się aż 11 grup tanecznych i wokalnych zarówno ze Słowacji jak i z za granicy. Tym razem mogliśmy pokazać pełen repertuar przygotowany na ten wyjazd. Wcześniejszy program poszerzyliśmy o suitę krakowską i przerywnik instrumentalny kapeli. Koncert również spotkał się z ciepłym odbiorem słowackiej publiczność i sprawił, że na pewno na długo zapadnie nam w pamięci.

Kolejnego dnia wracając do Polski zahaczyliśmy o Bratysławę, która jest jedyną stolicą na świecie, która graniczy z dwoma państwami: tj. na południu z Węgrami, a na zachodzie z Austrią. Zwiedzając to piękne miasto mogliśmy zobaczyć takie miejsca jak: Budynek Rady Narodowej, Pałac Prezydencki czy Zamek Bratysławski pochodzący z X w.

Tym krótkim, ale intensywnym wyjazdem zakończyliśmy serię naszych wakacyjnych podróży. W tym roku koncertowaliśmy także w Polsce i Gruzji. Po tylu przeżyciach wracamy pełni wspomnień i pozytywnej energii by zmierzyć się z kolejnym rokiem akademickim.